Chceme jíst potraviny druhé kategorie?

Již 15 let je Česká republika členem Evropské unie. Základem partnerství 28 zemí EU má být rovnoprávnost. Můžeme se ale jako rovnoprávný partner cítit, když k nám ze strany západních koncernů  proudí méně kvalitní potraviny než do zemí „původní Unie“? Řada západoevropských firem posílá do členských zemí EU ve střední a východní Evropě identicky vyhlížející produkty, které se ovšem liší složením. V potravinách je to např. typicky menší obsah masa, v podstatě tak jde o šizení kvality. Jsou to desítky až stovky různých produktů. Tvrzení, že Češi, Poláci, Maďaři či Slováci mají „jiné chuťové preference“, jsou bohapustou a směšnou lží.

V minulých letech nás všechna média zasypávala zprávami, jak konečně zatočíme s praxí dvojí kvality potravin. V čele deklarovaného úsilí stála komisařka Evropské komise pro spravedlnost Věra Jourová (ANO), která má ochranu spotřebitelů ve své kompetenci. „Nečekala jsem, že to bude narážet na tak silný odpor v rámci Evropské komise i u některých členských států”, povzdychla si paní Jourová v září 2018  a zmínila tvrdý lobbing především od zemí jako Německo, Nizozemsko nebo Dánsko. Rakušané ve svém předsednictví EU koncem roku 2018 dokonce zařazení dvojí kvality potravin mezi nekalé obchodní praktiky svým postupem znemožnili. Proč „naše“ eurokomisařka mlčí?

Letos se předsednictví EU ujalo Rumunsko, jež by problém dvojí kvality potravin mělo opět nastolit. Po jednání v Bruselu to uvedl český ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD). “My se snažíme získat prostor na to, aby dvojí kvalita byla zakázaná, aby občané ČR nebyli občany druhé kategorie”, řekl. Jak konkrétně a jak moc se pan ministr a vláda snaží, jsme se nedozvěděli. Mezitím další měsíce plynou a neoprávněné tučné zisky odtékají z prodeje potravin ošizené kvality z 65milionového trhu Visegrádu do pokladen západoevropských korporací.

Vláda a příslušné instituce České republiky by ale na nic čekat neměly. Bylo by zapotřebí zveřejnit co nejširší seznam takových potravin dvojí kvality a vyzvat v masivní kampani české spotřebitele, aby zvážili jejich nákup. Následný možný pokles zájmu o tyto produkty by měl nepochybně rychlejší efekt vedoucí k nápravě než zdlouhavá jednání politiků s nejistým výsledkem. Nechceme konzumovat potraviny druhé kategorie!

Tým ODA